Hoe zorg jij ervoor dat je niet in een burn-out beland?

Er moet me iets van het hart. Ik zie de afgelopen weken steeds meer van dit soort berichten voorbijkomen. Een artikel op RTLNieuws: We staan massaal op omvallen door de coronacrisis: ‘Mentale golf komt eraan’. (26 augustus 2020) En zo ook via het AD: Zeer grote groep werkenden loopt risico op burn-out (17 augustus 2020).

NIET VERRASSEND, WEL EEN GIGA BEVESTIGING

Het is niet dat dit een verrassing voor mij is. Maar het is wel weer een bevestiging van het feit dat we goed op onszelf moeten letten, want anders loop je jezelf voorbij. En als dat gebeurt dan kom je juist in die narigheid terecht die burn-out heet. Daar moet je zo mee oppassen! Ik kan hier over meepraten. Als je een burn-out hebt gehad, blijf je er de rest van je leven last van houden. Ik zal je een paar voorbeelden geven:


1. ALTIJD LAST VAN DRUKTE

Ik kan bijvoorbeeld nog steeds heel veel moeite hebben met het omgaan met hele drukke omgevingen of drukke situaties. Het filter die de prikkels kan verminderen, die werkt bij mij minder goed. Met als gevolg dat ik op dit soort dagen het heel erg druk krijg in mijn hoofd en alles ontzettend bij mij binnenkomt. Geluiden, beelden. Als ik me op deze dagen niet even kan afzonderen, ben ik helemaal in de war. Mijn hoofd is dan net een gieter en ik kom moeilijker uit mijn woorden. Aan het einde van zo'n dag kun je mij opvegen.


2. ENERGIE OP PEIL HOUDEN, WAT IS DAT?

Dan komen we dus ook meteen bij het volgende punt: ik vind het nog steeds lastig om mijn energielevel op peil te houden. Zeker wanneer ik heel enthousiast en op goed op gang ben, dan kan ik mezelf helemaal verliezen mijn enthousiasme. Heel tof natuurlijk, maar de down side daarvan is dat ik er dagen later de deksel op mijn neus krijg. Moe, ik kom maar moeilijk op gang.


DURF JIJ HET AAN OM TE ZEGGEN: 'NU IS HET GENOEG?'

Misschien heb je het weleens iemand horen zeggen: "Maar dan zorg je er toch gewoon voor dat je het rustiger aan gaat doen?"

Maar we weten heel goed dat het is niet zo vanzelfsprekend is om jezelf toestemming te geven om het 'even' rustig aan te doen. Om bij jezelf in de gaten te houden hoe het nu echt met je gaat. Je bent vaak niet anders gewend dan dat je altijd aan het werk bent, of altijd wat te doen hebt. Het ging lange tijd goed, dus waarom zou je het anders doen?


Daarnaast is het gewoon om op de vraag: ‘hoe gaat het met je?’ als antwoord te geven: ‘ja, het is druk.’ Want je zou maar eens zeggen dat je het rustig hebt. Hoe zullen mensen dan over jou denken? Dat je lui bent?


ONTSPANNING KOMT LATER WEL

Daarom zijn er velen die maar blijven doorgaan met werken. Jup, ook ruim buiten werktijd. "Die ontspanning komt wel in het weekend". Of erger nog, ik hoor het mezelf nog zeggen (meer dan 1x): "als het straks vakantie is, dan wordt het wel weer rustiger". Om vervolgens in de weekenden en ook tijdens de vakanties gewoon te blijven werken. En je sociale activiteiten erbij te blijven doen. Echte momenten voor jezelf, echte ontspanning... nee, die zijn ver te zoeken.


Lees ook '3 kleine meditatiemomenten die je kunt doen waar en wanneer jij maar wilt'

VICIEUZE CIRKEL

Het blijven werken en altijd wat te doen hebben, resulteerde bij mij in vele slapeloze nachten, een groeiende werkdruk en stress. En zo blijf je in herhaling vallen. Weinig slaap, moe op het werk, veel taken die je moet doen, stres, stress, stress, daardoor weer weinig slapen, om vervolgens weer moe op het werk te verschijnen... you get the picture.


HOE KUN JE DIE BURN-OUT VOORKOMEN?

Heel concreet? Kijk wat je vandaag nog van je takenlijst kunt schrappen. Wat is echt belangrijk en wat kun je verzetten naar een later tijdstip? Of beter nog, welke taken kun je overdragen aan iemand anders? En vraag om hulp waar dat nodig is.


WEES JE EIGEN PRIORITEIT

Zet jezelf op de eerste plaats. Jij moet de rest van je leven met jezelf over deze wereld lopen. Wees lief voor jezelf en maak afspraken wat je vanaf nu anders gaat doen. Bedenk wat voor jou helpt om meer te ontspannen, om beter in slaap te komen, om minder werk mee naar huis te nemen. En het belangrijkste hierbij is: houd je ook aan die afspraken!


JE HOEFT HET NIET ALLEEN TE DOEN

Is het je allemaal teveel? Zie je door de bomen het bos niet meer en weet je dus niet waar je moet beginnen om meer rust te krijgen? Ik weet waar je doorheen gaat. Het heeft tijd nodig, dit is niet binnen een week opgelost. Maar uiteindelijk komt het goed. Je hoeft het niet alleen te doen. Samen kunnen wij ervoor zorgen dat jij met meer ontspanning door het leven gaat en ook sterk genoeg wordt om jezelf op 1 te zetten.


Ben je benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Vraag dan hier een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan.

Contactinformatie:

Locatie: Froombosch (15 min. v.a. Groningen)

Bel of Whatsapp: 0651534746

E-mail: tineke@hurrayfortoday.nl

KVK: 71453814

BTW: NL002153892B10

Volg je mij hier al?

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn Social Icon
  • YouTube

©2020 Hurray for Today Coaching

Wordt drukte en stress in het onderwijs de baas!

Gratis e-book met praktische tips.

  • Instagram
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook
  • YouTube
hurray for today logo.PNG