Waarom krijg ik geen rust in mijn hoofd als ik af en toe mediteer?

Bijgewerkt: aug 25

"Oeh, wat bonst mijn hoofd. Ik weet dat ik het druk heb op het werk, ik moet nog van alles doen! Ik ga maar even mediteren, daar word ik vast weer rustig van."


HO, STOP! Wat gaat hier fout?

WANNEER MEDITEREN ALLEEN MAAR FRUSTREERT

Ik zie dit zo vaak voorbij komen. Af en toe mediteren als je het echt nodig denkt te hebben. Want je bent mega druk in je hoofd en je wilt graag wat rust. Dus ga je zitten, doe je je ogen dicht... en vervolgens frustreer je je helemaal te pletter, want je hoofd is niet stil te krijgen...


"Zie je nou wel! Niets helpt!!"


MEDITEREN VS. HOOFDPIJN

Als je meditatie alleen maar inzet wanneer je last hebt van drukte en/of stress, dan kun je mediteren zien als het gebruik van een paracetamol: Ik heb hoofdpijn, pilletje erin en het trekt weer weg. Of in het geval van meditatie: Ik heb het druk in mijn hoofd, ik ga nu mediteren, want ze zeggen ik dan weer rustig word.


Don't even try to do this!


WAAROM MEDITEREN ZO NIET WERKT

Ik geef je twee redenen:

  1. de voordelen van meditatie merk je pas op de lange termijn. Tuurlijk kan het zijn dat je eens een meditatie hebt gedaan en dat je meteen een gevoel van rust en ontspanning over je heen voelde komen. Maar sta eens stil hoe snel je na die meditatie weer die drukte en stress voelde... Je zult regelmatig 'moeten' mediteren om jezelf te trainen beter om te kunnen gaan met die drukte en stress. Zodat je van symptoombestrijding (hello, paracetamol) overstapt op preventief werken aan rust en ontspanning in jouw brein, je lijf en je leven.

  2. Heb jij je weleens afgevraagd waar de drukte in je hoofd, de stress in jouw leven, vandaan komt? Als je dit niet onder ogen wilt zien, kun je mediteren totdat je een ons weegt. Zo blijf je meditatie nodig hebben, maar zet je zero stappen vooruit.

ONDERZOEK DE ACHTERLIGGENDE REDEN

Om weer even terug te komen op mijn paracetamol verhaal. Als die hoofdpijn blijft terugkomen, dan is het een logische stap om een check te doen via je huisarts. Je wilt er graag achter komen waar die hoofdpijn vandaan komt. Het is immers onwijs vervelend als je met deze pijn blijft rondlopen. Samen met de huisarts wordt gekeken wat de oorzaak is en je gaat naar huis met een vervolgplan.


Zo zul je ook onder ogen moeten zien waarom jij last blijft houden van drukte en/of stress. Zodat je een vervolgplan kunt inzetten hoe je die drukte kunt verlagen of misschien zelfs wel eerder kunt voorkomen in de toekomst.


MEDITEREN IS GEEN TAAK OP JOUW TO DO LIJST

Mediteren is hier een heel mooi startpunt voor. Het is een heel mooi middel om te onderzoeken voor jezelf wat bij jou in de weg zit om rust in je hoofd te krijgen. Maar let op! Mediteren is niet het doel. Dat het een taakje wordt op jouw to do lijst.


Ja, lees die laatste zin nog maar een paar keer door om het tot je te laten doordringen. ;-)


WAT ALS JE HET ZELF NIET WEET

Vind je het lastig om de vinger te leggen op de plek waar de onrust vandaan komt? Misschien omdat je al zolang die drukte en stress ervaart, dat je niet eens meer weet hoe je leven eruit zag zonder dit 'olijke' duo? Daar kan ik je mee verder helpen. Zodat we onder andere meditatie in kunnen zetten als praktische hulpmiddel en jij echt stappen in de goede richting gaat zetten naar rust en ruimte in je hoofd.


MEDITATIE 10-DAAGSE

Een mooi startpunt is mijn Meditatie 10-daagse. Vanaf 10 september gaan we samen 10 dagen live mediteren, zodat jij een fijne basis hebt voor het krijgen van rust in je hoofd. En je daarnaast ook nog beter leert omgaan met al die gedachten die de hele dag door je brein spelen. Klik hier voor meer informatie.


HET IS OKÉ

Wat ik je als laatste wil meegeven is dit: je doet het niet verkeerd. Dat je al de stap hebt gezet om te mediteren is super! Dit geeft namelijk aan dat je aan jezelf wilt werken, dat je beter voor jezelf wilt zorgen.


DIT KUN JIJ VANDAAG NOG DOEN

De tip die ik je graag wil meegeven: zorg dat je elke dag een kort moment voor jezelf pakt. Heb je maar 5 minuten, dan pak je een meditatie van 5 minuten. Heb je een keer wat langer de tijd, neem dan ook wat langer de tijd om te mediteren. Het gaat erom dat je regelmatig mediteert. Dat zet werkt veel beter, dan af en toe een keertje stilzitten en hopen dat deze meditatie wel gaat werken. You can do this!

7 keer bekeken

Contactinformatie:

Locatie: Froombosch (15 min. v.a. Groningen)

Bel of Whatsapp: 0651534746

E-mail: tineke@hurrayfortoday.nl

KVK: 71453814

BTW: NL002153892B10

Volg je mij hier al?

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn Social Icon
  • YouTube

©2020 Hurray for Today Coaching

Wordt drukte en stress in het onderwijs de baas!

Gratis e-book met praktische tips.

  • Instagram
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook
  • YouTube
hurray for today logo.PNG